Szakköri foglalkozások – 2018

EFOP pályázatunk keretében havonta tartunk szakköri foglalkozásokat debreceni és hajdúböszörményi partner intézményeinkben. A programokon minden iskolából 3-3 tanuló vesz részt.

Az alábbiakban minden eseményről rövid leírással és néhány képpel számolunk be.

Február 23. Hajdúböszörmény: Az éjszakai ragadozó madarakról
Élénk érdeklődés mellett indulhatott el a Zöld Kör előadótermében február utolsó péntek délutánjára meghirdetett természetismereti szakkör, amelynek első foglalkozását az éjszakai ragadozó madaraknak szenteltük és így a résztvevők a baglyok világába kalandozhattak el. A programon több mint egy tucatnyi gyermek vett részt a város három iskolájából, amelynek alkalmával a foglalkozás első részében a szomszédos Hajdúsági Múzeum udvarára látogattunk, ahol előbb megszámoltuk a napközben az udvar örökzöldjeinek sűrűjében pihenő erdei fülesbaglyokat – ott jártunkkor 14 példányt számolhattunk össze -, majd a tuják tövében bagolyköpetet gyűjtöttünk. Ezt követően egy, az előadóteremben megtartott előadás keretében megvizsgáltuk hogyan alkalmazkodtak a baglyok az éjszakai ragadozó életmódhoz, majd megismertük a hazánkban előforduló bagolyfajokat Guba Attila biológia tanár – szakkörvezető segítségével. Végül egy kis nyomozómunka következett: a gyűjtött bagolyköpeteket szétszedtük, és a csontok alapján közösen meghatároztuk, hogy mi volt a baglyok vacsorája mikroszkóp segítségével.

Március 14. Természettár: Mikroszkópos gyakorlat
A foglalkozás alatt megismerkedtünk a mikroszkóppal és működésével, majd botanikai, zoológiai és patológiai preparátumokat vizsgáltunk, melyeket mindenki dokumentált is saját jegyzetébe. Ezt követően nyúzatot és metszetet készítettünk, és vizsgáltunk meg alaposan.

Március 22. Álmosd – szakkör és terepfoglalkozás
Résztvevők: Álmosdi Bocskai István Általános Iskola tanulói
Helyszín: Álmosdi Bocskai István Általános Iskola
Az általános iskola tanulói megismerkedhettek a világ különböző élőhelyein lakó baglyokkal, és a hazai bagolyfajokkal. Betekintést nyertek a baglyok különleges képességeikbe, életmódjukba, és a bagolyköpeteken keresztül a táplálkozási szokásaikba is.
Nevelőként 2 fő pedagógus vett részt (az osztályfőnök és egy szaktanár a Bocskai István Általános Iskolából).

Március 23. Hajdúböszörmény: Hortobágy élővilága
Nem lankadt az érdeklődés a második foglalkozásra sem, így szintén teltházas volt a Zöld Kör előadóterme a március utolsó péntek délutánjára meghirdetett természetismereti szakkör alkalmával is, melyet a Hortobágy növény és állatvilágának, leginkább a madaraknak szenteltük és így a résztvevők a Hortobágy varázslatos világában kalandozhattak el. A foglalkozás célja – az új ismeretek megszerzése mellett – az volt, hogy előkészítse a következő programelemet, ami egy Hortobágyra szervezett kisvonatos madarásztúra. A programon több mint egy tucatnyi gyermek vett részt a város három iskolájából, amelynek alkalmával megismertük a Hortobágy növény és állatvilágát leginkább a madarakra koncentrálva. A fajok megismeréséhez egy vetítettképes előadás és madárhatározó könyvek segítségével jutottunk közelebb. A foglalkozás kiegészítő elemeként megismerkedtünk a binokuláris távcső és a teleszkóp (nagy nagyítású madarász távcső) felépítésével, működésével és használatának módjával is, hogy a terepi programon már használni tudjuk az itt megszerzett ismereteket.

Április 18. Természettár: Bagolyköpet analízis
A foglalkozás első részében megismerkedünk általánosságban a baglyokkal, testfelépítésükkel és anatómiájukkal, majd hazánk bagolyfajaival, életmódjukkal, és szokásaikkal. Ezt követően erdei fülesbagoly köpetet elemeztük, s a kipreparált csontocskákból (koponyák és állkapcsok) meghatároztuk az elfogyasztott zsákmányállatokat fajra nézve.

május 4. Hajdúböszörmény: Természetfotózás
Az április végén a koordinátor pedagógusok kérésére elhalasztott foglalkozás témája a természetfotózás volt. Ennek apropóját az adta, hogy még néhány napig megtekinthető volt a foglalkozás idején Molnár Antal természetfotó tárlata – Élet a Bodrog mentén címmel – a helyi művelődési központ galériájában.
A szakkör első részében a természetfotós előadását tekinthették meg a résztvevők, amely PPT diasorral egészült ki és a természetfotózásról, azon belül elsősorban a madárfotózásról tartalmazott ismereteket és praktikákat. De ezen túl magáról a fotózásról, valamint a digitális képalkotásról, annak történetével is megismerkedhettek a diákok.
Ezt követően a fél perc séta távolságra található művelődési központba fáradhattunk át és tekinthettük meg az említett tárlatot.

május 17. Természettár: Ősállattan
Visszamentünk sok millió évet az időben, miközben megismerkedtünk a letűnt korok lényeivel és a kövületek gyűjtésével. Hiteles fosszília lenyomatot készítettünk.

május 23. Hajdúdorog: Odúkihelyezés
Résztvevők köre: Hajdúböszörményi Bocskai István Általános Iskola (Hajdúböszörmény), valamint Középkerti Általános Iskola (Hajdúböszörmény) tanulói
Helyszín          :           Pródi-gyepek (Hajdúböszörményi külterület)
Az utazással együtt 3 órás időtartamú foglalkozás alkalmával a résztvevők bekapcsolódhattak és segíthették a Hortobágyi Nemezeti Park és a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület közös kezdeményezését a szalakóta védelméért (a szalakóta egy fokozottan védett és veszélyeztett, Natura 200 jelölő faj madár, amely házigalamb nagyságú és a fákkal, facsoportokkal tarkított füvespuszták fészkelője).

A terepprogram alkalmával Kovács Zoltán természetvédelmi őr irányítása mellett összesen 5 mesterséges odú került kihelyezésre, a várostól 10-15 km-re lévő füvespusztákon. Többnyire facsoportok, fasorok szélén egy-egy idősebb fa törzsére erősítve, de egy-egy odú magányos nyárfára és villanyoszlopra is került. A program során természet- és helyismereti és madárvédelmi fogásokat, ismeretket sajátíthattak el a résztvevők, miközben élmény szerűen ismerhették meg a Pródi-gyepek élővilágát.

június 12. Természettár: Anatómia – Csontok az emberi testben. csontváztérképet készítettünk és megvizsgáltuk a csonttípusokat.

szeptember 9. Természettár
BAGLYOK: Megismerkedtünk a hazai bagolyfajokkal életmódjukkal és szokásaikkal. Egy kis bagoly történelem, Pallas Athene-től Micimackóig. Megtudtuk miért fontos a hazai baglyok védelme, és mi mindet tehetünk ennek érdekében. Az előadás után műhelymunka keretében bagolyköpet elemzést végeztünk és a kipreparált csontokból meghatároztuk a zsákmányállatot.

szeptember 18. Hajdúböszörmény – Természetvédelem
2018/2019-es tanév első szakkörét a természetvédelem alapjai témában tartottuk az érdeklődő gyerekeknek. A szakkörösök többek között  megismerkedhettek a természetvédelem alapfogalmaival, történelmével, a hazai nemzeti parkokkal, természeti értékekkel, és a Debrecen-Hajdúböszörményi tölgyesek Natura 2000-es jelölőfajaival. A jelölőfajokat részletesen átbeszéltük, a gyerekeket leginkább a két denevérfaj, a nyugati piszedenevér és a csonkafülű denevér érdekelte.

október 17. Természettár
ÍZELTLÁBÚAK: A legnagyobb változatossággal bíró állatcsoport. Repülnek vagy úsznak, futnak vagy ásnak, óriások vagy törpék. A lényeg, hogy nagyon sokan vannak. Na de mit esznek, hogyan fejlődnek, és hol élnek? Mit jelent a teljes átalakulás, és hogyan néz ki egy múzeumi rovargyűjtemény. Az előadás után műhelymunka keretében cserebogár preparátumot készítettünk.

október 24. Hajdúböszörmény
Októberi szakkörünk során a tanulók az odúlakó kisemlősökről hallgathattak meg egy érdekes előadást. A gyerekek ismereteket szerezhettek ezen állatok érdekes szokásairól, természetvédelmi jelentőségükről , és az ökoszisztémában betöltött szerepükről. A védett és a fokozottan védett fajokra külön és bővebben is kitértünk.

november 21. Álmosd
Az alsó tagozatos kisdiákok a foglalkozáson az ősszel hazánkba érkező vadlúdfajokról szerezhettek ismereteket előadás  és játékos formában is.
A vadlúdfajok megismerése ezen korosztálynak még könnyített formában történt, -honnan jönnek a madarak, milyen fajok vannak, mit esznek stb.- képekkel bemutatva. Az általános iskola saját tulajdonú taneszközeként egy 1957-ben elejtett, kitömött nagy lilik segítette a lúdfajok testközelből való bemutatását , ezt a madarat óvatos tapintással is megvizsgálhatták a gyerekek.
Az interaktív prezentáció után rövid kisfilmet tekinthettek meg, ahol az előtte megismert vadlúdfajokat láthatták repülni, közben megbeszéltük a látottakat.
Az ismeretterjesztő foglalkozás végén a gyerekek vadludas színezőlapot kaptak, így a kedvenc vadlúdfajuk színeit felrajzolhatták a lapra, és ezt emlékként haza is vihették .

 

november 21. Természettár
Kígyók-békák: Az emberek többsége utálattal néz ezekre az élőlényekre, és irtóznak tőlük. Most bebizonyítjuk, hogy alaptalan, a kétéltűek és hüllők nagyon is különleges és szép állatok. Hogyan fejlődnek, miért ilyen sokfélék, hány hazai fajuk van, és hol találkozhatunk velük? Kígyóbőr preparátumot készítettünk.

november 23. Hajdúböszörmény
Őszi terepfoglalkozásunk a hazánkba érkező vadludak jegyében telt, ezért az utána következő szakkör is a vadlibákról szólt.
Az előadás során a tanulók mélyrehatóbban ismerkedhettek meg az ősszel ide érkező vadlúdfajokról, a leggyakoribbtól kezdve a ritka és fokozottan védett fajokkal is.
Nem csak azt tudhatták meg, hogy honnan érkeznek ezek a madarak Magyarországra, de azt is hogy milyen érdekes és különböző táplálkozási szokásaik vannak, mennyire eltérő és izgalmas egy-egy faj fészkelési magatartása. A fokozottan védett fajoknál pedig megbeszéltük a védelem problémáit és lehetőségeit is.

november 26. Álmosd
Most a felső tagozatos diákok ismerkedhettek meg a foglalkozáson az ősszel hazánkba érkező vadlúdfajokról.
A vadlúdfajok megismerése ezen korosztálynak már mélyrehatóbb formában történt, -honnan jönnek a madarak, milyen fajok vannak, ezek pontos leírásai, fészkelési szokásai, természetvédelmi problémái – képekkel bemutatva.
Itt is segítségünkre volt az általános iskola saját tulajdonú taneszközeként egy 1957-ben elejtett, kitömött nagy lilik , így ezen lúdfajt testközelből láthatták és  a madarat óvatos tapintással is megvizsgálhatták a gyerekek.
Az interaktív prezentáció után rövid kisfilmet tekinthettek meg, ahol az előtte megismert vadlúdfajokat láthatták repülni, közben megbeszéltük a látottakat.

december 12. Természettár – A növények csodálatos világa, Lucabúza csíráztatás
Szétztünk szét a növények csodálatos világában miközben megismerkedünk a botanikai alapfogalmakkal. Pl.: Mit jelent az egyszikű, nyitvatermő, egyivarú, kétlaki kifejezés?

december 14. Hajdúböszörmény
A péntek délutáni szakkör a téli madárvédelem jegyében telt.
A tanulók sok értékes információval lettek gazdagabbak , megtudhatták többek között azt is, hogy a madáretetésen kívül télen milyen eszközökkel és tevékenységekkel segíthetjük az ide érkező vagy itt maradt madarakat.
A madáretetés eszközeivel , kellékeivel, -mivel szabad-és mivel nem –etetni, hová , hogyan és milyen madáretetőt érdemes kihelyezni.
A madáritató telepítés fontos tudnivalóiról , a vízcserék és takarítások idejéről és eszközeiről is ismereteket szerezhettek.
Az etetőre járó gyakori és ritka madárfajokat is bemutattuk, és a nekik adható eleségeket minden egyes fajnál közösen felsoroltuk.

december 17. Álmosd
A decemberi álmosdi foglalkozáson az iskola tanulói betekintést nyerhettek a téli madáretetés rejtelmeibe, mikor, hogyan, meddig és mivel etethetőek a madarak, és mivel nem szabad kínálni őket.
A madáretetőre járó téli vendégeket és állandó fajokat képes felismerővel tettük izgalmasabbá.
Ezen kívül a téli madárvédelem témájába beletartozott az is, hogyan kell télen itatni a madarakat, milyen fontos teendők vannak egy itatóval (jégolvasztás, takarítás, kihelyezés módja).
A madárvédelem fontos témája volt még az ebben az évszakban előforduló leggyakoribb balesetek megtárgyalása is, és ezen balesetek elkerülésére tett intézkedések.

december 20. Hajdúböszörmény
December 20-án a Középkerti Általános Iskola tanulói sajátíthatták el a téli madárvédelem nagyon összetett feladatait.
A természetismereti foglalkozáson tanulhattak az akár 6 hónapon át tartó madáretetés mikéntjéről, mint például a felhasználható eleségek és a felkínálás módjának sokféleségéről, az etetőre látogató madarak változatos viselkedéséről, életmódjáról és biológiai igényeikről is.
Képes felismerővel a gyerekek játékos memorizálhatták a madáretetőre járó sokféle madárfajt is, majd közösen megbeszéltük, hogy melyik madár mivel táplálkozik, és télen mivel kínálhatjuk őket.
Ezek mellett természetesen szó esett arról is, milyen fontos intézkedések szükségesek ahhoz, hogy télen ne csak gyönyörködhessünk a tollas kosztosokon,  hanem a különböző veszélyektől megóvhassuk őket, vagy akár a baleseteket is meg tudjuk előzni.